Dus... Ja... Okay

10 oktober 2015 - Maadi as Sarayat Al Gharbeyah, Egypte

Insjallah, In Sha Allah (إن شاء الله) of En sha Allah is een Arabische term die zoveel betekent als 'bij Gods wil'. De betekenis is vergelijkbaar met het christelijke Deo volente.

Dus…. Een mooi onderwerpje en zeer toepasbaar, op van alles en nog wat (aldus de gemiddelde Egyptenaar).

Zoals al heel wat vaker vermeldt moet het leven in Egypte niet te serieus genomen worden. Daarmee bedoel ik, alles valt of staat met de iedereen hier leeft in het moment. Trein- en bustijden, zijn flexibel. Afspraken worden gemaakt maar verschuiven, veranderen of vervallen of niet. Producten op voorraad in het een supermarkt altijd even afwachten, leerlingen in een lokaal je weet het nooit. Deze insteek komt met name vanuit de Egyptenaren helemaal voort uit de eerder genoemde term. Oorspronkelijk bedoelt als een soort levensspreuk is het inmiddels verwoorden tot een excuus.

“Lieve meneer van de supermarkt,;ik wil 2 dozen water, kijk hier staan ze, kunt u die bezorgen?” - “Uiteraard, wilt u ze om 5 uur?” - “Graag!” – “Okay, ik zal er zijn! Insjallah”… “Uhm nee, dus niet, insjallah… gewoon om 5 uur graag!” – “Ja komt goed, insjallah…”

En dan wacht je, komen ze of niet, soms wel soms niet.

Het hele leven draait in Egypte inmiddels om deze spreuk. Soms heel fijn, je kan van alles beloven en afspreken, maar je hoeft het niet na te komen. Geen tijd/zin/energie; god heeft het niet gewilt. Andersom kan het ook heel frusterend zijn, geen water uit de kraan en een loodgieter die heeft beloofd te komen… Hmmm, even afwachten en bidden maar.

Zoals eerder genoemd het hele leven is flexibel en daardoor soms frusterend, maar zeer regelmatig ook  ontspannend. Je realiseert je dat niet alles even belangrijk is en douchen kan je best een keer over slaan. Een kwartiertje later…. Geen probleem!

Voor de gemiddelde Westerling erg wennen, maar ook goed. Een levenslesje 101 zeg maar.

Een beschouwing van onze afgelopen week…. Tja niet zoveel te melden, werk… het dendert door, inmiddels ook dwars door het weekend.  Maar ach de beloning is er, dus we klagen niet. Onze Chef hier regelt alle leuke reisjes voor zichzelf; Dubai en Kazachstan staan op de rol. Nederland met Kerst…. We komen eraan! Gelukkig heb ik zelf ook nog leuke dingen in het vooruitzicht; Alexandrie met paps, Polen in April voor een hardloopwedstrijdje, zin in!

We komen niet tekort en leren iedere dag nog wat bij, het leven in Egypte verrijkt ons in vele vormen (pfoe dure taal zeg), en we vermaken ons prima. We komen niets tekort, zelfs sneller internet (dus betere facetime-gesprekken) lijkt realistisch. We hebben een VPN geregeld, wat zoveel inhoudt dat Nederlandse uitzending gemist ook weer tot de mogelijkheden behoort. Nou zeg nou zelf… Nederlandse TV, Facetime en hopelijk een stapel pepernoten en stroopwafels… Wat missen we dan nog…. Ik zou zelfs durfen zeggen, mijn herfst kan niet beter… In de zon, op het balkon, BBQ-en met 25 graden. Na afloop een ijskoffie en een stroopwafel in je hand, haha! Ik houd het nog wel even vol denk ik!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diana:
    10 oktober 2015
    Mooi!

Al zin in Kerst!
  2. Manon:
    10 oktober 2015
    Met mijn enorme plantalent (lees controlefreak!) zou ik heel wat kunnen leren van die flexibiliteit, al vrees ik dat ik eerst helemaal gek zou worden ervan
    Enne hoe doe jij dat die Arabische tekens in je tekst ? Gaaf .
  3. Hans en Gonnie Tromp:
    12 oktober 2015
    Ik ben van nature een gemakzuchtig mens dus ik begrijp die Egyptenaren wel. Ik hoop alleen dat na mijn aankomst op Cairo airport de taxichauffeur niet het insjallah syndroom heeft want dan duurt het wel even voor ik bij je bent. Nog een paar weekjes dan kun je inderdaad aan de stroomwafels.