Reflectie

13 oktober 2015 - New Cairo City, Egypte

Reflectie is een term uit de didactiek. Het is een manier om ervaringen te begrijpen en te analyseren en er betekenis aan te geven. Reflectie is het proces waarbij informatie wordt omgezet in betekenis. Reflectie kan ook worden gezien als vaardigheid, als is het moeilijk om te meten in hoeverre deze vaardigheid beheerst wordt.

Reflectie kan worden toegepast op gedrag, handelen, productie en omgang. Zelfreflectie wordt steeds vaker gebruikt, maar ook groepsprocessen worden geanalyseerd en beoordeelt met feedback. Een zeer wijd begrip dus.

Zo’n blogje schrijven blijft toch altijd leuk, je reflecteert terug op de week; ‘wat heb ik eigenlijk allemaal gedaan’, ‘hoe heb ik dit beleefd’ en soms zelfs ‘wat heb ik geleerd’. Na iedere week is er altijd genoeg om op terug te kijken, van het halen van de boodschappen; “hebben we weer te veel geld uitgegegeven?”, tot het bekijken van die gymles, die niet helemaal lekker liep; “wat doe ik volgende keer anders”?

Helemaal als mensen reageren op je verhaaltjes en hierin dus ook weer reflecteren, altijd leuk en leerzaam. En laten we eerlijk zijn; je bent toch eigenlijk nooit uitgeleerd?! Iedere dag zijn er weer nieuwe feitjes, ervaringen op te doen en je eigen te maken. Ach het zegt genoeg dat de wetenschap nog steeds nieuwe diersoorten ontdekt: Pas geleden is er in Indonesie nog een Zwijnneusrat ontdekt (echt waar ik verzin het niet). Dat terwijl we al serieus nadenken om mensen, binnen afzienbare tijd, naar Mars te knallen is er nog genoeg moois op ons eigen bolletje te ontdekken (die overigens niet rond is, maar dat terzijde).

Reflecteren en leren, een levenlang dus. Noodzakelijk en het het houdt het ook interessant. Het breidt je vaardigheden en kennis uit, zowel op professioneel vlak als in je prive leven. Goed voor je, af en toe ook pijnlijk en confronterend. Maar ach… je kan niet alles hebben, buiten de ‘comfort-zone’ leer je het meeste! Life is tough en zachte heel-meesters maken stinkende wonden. Bekende en beruchte gezegdes, maar zeker geen onzin!

Nou allemaal best wel weer zware kost…. Zo op een dinsdagochtend… We gooien het even op een andere boeg; op zoek naar een andere betekenis van reflectie…. Gevonden!

De reflectie van licht, is hier in Egypte veelal aanwezig. In de vorm van het zonnetje! Ja lieve mensen hij schijnt nog en behoorlijk goed. Het is inmiddels bijna halverwege Oktober en Lotje ziet er uit als een halve zwarte piet met al haar zwemlessen. Ik lijk meer op een schimmel aangezien wij de kinderen wat meer uit de zon proberen te houden. Een schimmel en een zwarte piet in Egypte, wie had dat gedacht? Best toepasselijk voor de tijd van het jaar.

Nu we het toch hebben over najaar, herst, pepernoten en oude mannen met baarden. De eerste dingen voor ons bezoek in Nederland zijn alweer gepland, het huisje is geboekt, kaartjes voor een wedstrijd van Ajax zijn besteld en we hebben er zin in. We kijken uit naar een andere reflectie, die van de zon in oer-hollands ijs, schaatsen onder binden en gaan… Een jeugd-herinnering die we hopelijk nog weer  mee gaan maken, dat moet wel lukken in December toch? Of is dat wishful-thinking?

1. Annemiek:
    14 oktober 2015
    Hoi Alexander,

Wat een mooie blog weer, geeft ook weer stof tot nadenken. Reflecteren is prima, om vervolgens met de conclusies iets in de toekomst te doen.
    Mooi dat het zonnetje bij jullie zo aanwezig is, hier is het koud. Brrrrrrrr. Maar de herfst en winter brengen veel fijns. Thuis: kaarsjes aan, stoofpotjes en straks Sinterklaas en de Kerst. En in de natuur: prachtige paddenstoelen en bomen in mooie herfstkleuren, eikeltjes, kastanjes, beukennootjes.
    Nou, ik kijk er naar uit om het schimmel van Sinterklaas en Zwarte Piet te zien!

Liefs mamma
  2. Diana:
    14 oktober 2015
    Hoera en 4e R!
    (Rust, Reinheid, Regelmaat EN Reflectie!)

Veel liefs,
    Theo en Diana
  3. Hans en Gonnie Tromp:
    15 oktober 2015
    Je hebt het weer voor elkaar, chapeau.
    Een onderwerp waar je weer over kunt nadenken maar wel gelardeerd met de nodige humor.
    Is soms lastig de combinatie reflextie en comfort-zone. Maar je hebt wel gelijk buiten de comfort-zone leer je het meest en maakt het leven aangenamer. Dat houden wij ons dan ook voor.

veel liefs
    Gon en hans